Hallberg-Rassy 42E
De Hallberg-Rassy 42E ketch (1985) is een bewezen bluewater klassieker, gebouwd voor zeilers die comfort, veiligheid en prestaties zoeken. Klaar voor vertrek met teakdek vernieuwd in 2017, een betrouwbare Beta Marine motor uit 2020 en een recente bezaan. Het ketch-tuig biedt perfecte balans en eenvoudig reven, ideaal voor kleine bemanning. Moderne navigatie met kaartplotter, AIS, radar en autopilot zorgen voor ontspannen zeilen. Binnen tref je een warm interieur met veel bergruimte, ruime eigenaarshut en comfortabele natte cellen. Hallberg-Rassy kwaliteit, diepe beschutte kuip en solide dekbeslag maken dit dé veilige familiekruiser. Bezichtiging op afspraak, inclusief volledige servicehistorie.
Categorie
zeiljacht
Bouwjaar
1985
Ligplaats
Enkhuizen
Materiaal
polyester
Afmetingen
12,93 x 3,78
Diepgang
1,85 m
Vraagprijs: € 142.000
Hallberg-Rassy 42E ketch – de ultieme klassieker, klaar voor vertrek.
Comfort, veiligheid en prestaties in één zeewaardige “vertrekkersboot”.




-
Naam schip: Lady of Tides
Merk: Hallberg-Rassy
Type: 42 E Ketch
Ontwerper schip: Christoph Rassy / Olle Enderlein
Werf schip: Hallberg-Rassy Varv
Btw: betaald
Lxbxd: 12,93 x 3,78 x 1,85 m
Bouwjaar: 1985
Bouwnummer: 117
Motormerk en type: Beta Marine, 75 PK , last yearly service motor juli 2025
Waterverplaatsing: 11.5
Ballast: 4,7 lood in polyester
Kiel type: doorlopende kiel, roer aan scheg
Schroefas: beschermd in tunnel
Besturing: stuurwiel
Stootlijst: Brons halfrond
Dorades: 5 x RVS (3 grote en 2 kleinere)
Ramen vaste buiskap: Hardglas in RVS frame
Vaste buiskap: met cabrio kap
Raamlijsten: RVS
Dekluiken: 5 x
Dek: flush-dek teak 2017
Ligplaats: Enkhuizen
Land van herkomst: Zweden
Oorspronkelijk gebruik: recreatief
Bijzonderheden: originele gelcoat in prima staat
Opm: roer en ophanging vervangen
Opm: nieuwe bekleding + matrassen - 2018
-
Merk motor + pk's: Beta Marine, 75 PK - 2020
Keerkoppeling mechanisch: ja, 2020 - ZF45A
Soort schroef: klap Gori with overdrive, last service in june 2024
Anode schroef :aug 2025
Motor draaiuren: 700 uur
motorbediening: bowden kabels
Actieradius: 570 NM
koelsysteem motor: indirecte warmtewisselaar
Aantal zitplaatsen buiten / kuip: 7
Aantal bakskisten: 1 plus 1 ruime op achterdek
Vuilwatertank inhoud/materiaal: 2 x 50 liter roestvrij staal
Zelflozende kuip: ja
Onder Lloyds gebouwd : LR GOT 566004
Zwemtrap: ja
Kielvorm: S-spant, doorlopende kiel With rudder on skeg
Ramen lijsten materiaal: RVS en 10 x patrijspoorten aluminium (worden niet gebruikt)
Ramen materiaal: hardglas
-
Salon achterin tweepersoonsbed heeft lattenbodem
Aantal Hutten: 2
Achterkajuit: ja
Slaapplaatsen vast: 7
Slaapplaatsen flexibel: 3
Slaapplaatsen lengte: min. 2 m
Indeling voor: 2 slaapplaatsen gastenhut met natte cel
Indeling achter: 3 slaapplaatsen (tweepersoons en enkel) captainscabin met natte cel
Interieur materiaal: mahonie (vloer: teak en holly)
Kasten: ruim voorzien (hang en legkasten)
Langsbank: 2
Aantal zitplaatsen binnen: 8
Navigatie hoek: ja
Stahoogte: 2,10 m
CD: ja
Douche: ja (met afvoerpomp)
Geluidsinstallatie: ja
Gordijnen: ja
Interieur : origineel Werf HR
Isolatie: standaard Hallberg-Rassy
Koelkast: standaard Hallberg-Rassy met koude accu
Kooktoestel aantal pitten: 3 pitten
Aanrechtblad: hout
Kooktoestel type: Force Ten
Oven: ja, met grill
Radio + CD: ja
Stoffering: ja, nieuwe bekleding + matrassen – 2018
Toilet: 2
Toilet type: Jabsco, handbediening
Verwarming: Eberspächer 5,5 KW
Vuilwatertank inhoud/materiaal: 2 x 50 liter, RVS
Wasbak: 2 en gootsteen keuken RVS Double
Water koud: ja
Water warm: ja
Waterboiler: ja
Waterdruksysteem: ja
-
Vermogen kW - 1 kW = 1,36 PK: 55.2
Vermogen PK - 1 PK = 0,74 kW: 75
Verbruik: 4,5 liter per uur
Schroefgrootte: Gori 18 inch
Kruissnelheid: 6.5
Maximumsnelheid: 8
Brandstoftank 1 inhoud/materiaal: RVS, 250 ltr (uit 2020) met brandstofmeter
Brandstoftank 2 inhoud/materiaal: RVS, 145 ltr (uit 2020)
Ballast kg en materiaal: lood in polyester 4,7 ton
Draaiuren: 700
Watertank 1 inhoud/materiaal: 725 ltr, polyester met tank inhoudsmeter
Actieradius: 570 nm
Vuilwatertank: 2 x 50 L
Afvoer vuilwater: zwaartekracht
Zeerailing hoogte: standaard Hallberg-Rassy met instap opening plm 70cm Hoog
-
Accu 1: vermogen+leeftijd: 4 x AGM 165 Ah service (2018)
Accu 2: vermogen+leeftijd: 2 x optima startaccu's 50 Ah red tops (2022)
Acculader/omvormer: ja, Victron, 12/3000/120
Acculader voor startaccu: Victron 10 Amp
Dynamo: lichtdynamo Whisper 130 amp.
Lenspomp: 2 x elektrisch en 1 x handmatig
Afsluiters type: goede kwaliteit kogelafsluiters, waarvan een aantal met vorstbeveiliging.
Dekdouche: met warm en koud water)
Elektrische installatie: ja
Isolatie: machinekamer, standaard Hallberg-Rassy
Koelwatersysteem: indirecte warmtewisselaar
Reserveonderdelen: filters en impeller motor
Spanning: 12V
USB: 6x
Stopcontacten 220V: ja
Voltmeter: ja
Walstroom: ja
Walstroomkabel: ja
-
Aantal masten: 2 (Seldén)
Boegspriet: ja, flexibel voor Gennaker
Boegspriet: wegneembaar
Boegspriet materiaal: aluminium
Doorvaarthoogte: 17,5 m
Genuarail: ja
Hek- of bakstag: ja
Schootlieren: 2x Lewmar 46, 2x Lewmar 48 + Selftailing dubbel werkend
Mastlieren: 2x Lewmar 40 + 1x Antal 16.2 selftailing
bezaan selftailing vallier.
Materiaal bezaan: aluminium, Seldén
Materiaal giek: aluminium, Seldén
Materiaal mast: aluminium, Seldén
Materiaal verstaging: RVS, vernieuwd in 2018
Rolfokinstallatie: ja (Reckmann)
Spinakerboom: aluminimum, Seldén
Valstoppers: 2x op hoofdmast
Bezaan: ja,
Bezaan materiaal, leeftijd en m²: Challange Atlantic Premium Cruise Dacron,10,5 m² , nieuw 2024, doorgelat
Bezaan reefsysteem: ja, 1 rif, smeerreep
Gennaker: ja, with snuffer – 2017
Genua: 2, genua I weinig gebruikt en genua II triradiaal (UV-ply vervangen en shape-tape reparatie in 2025)
Grootzeil materiaal, leeftijd en m²: Dacron, 33 m², goede staat (serviced in augustus 2025)
Grootzeil reefsysteem: ja (3 reven), smeerrepen
Kleur zeilen: wit
Materiaal zeilen: Dacron
Type tuigage: ketch
Staand want: vernieuwd 2018
Zeilmaker: divers
Bezaan huik: ja
Buiskap: hardtop polyester met roestvrijstaal frame
Grootzeil huik: ja
Lazy Jacks: ja
Kuiptent: ja
Rolfokhoes: ja (rits niet adequaat meer)
Winterkleed: ja
Opmerkingen: extra info alle zeilen zijn in goede staat, fok tri-radiaal uv-ply vervangen en shape-tape reparatie in 2025, nieuw bezaanzeil (2024), met enige regelmaat laten we de zeilen nakijken door een zeilmaker. Genua 1 en gennaker weinig gebruikt.
-
Opm: alle elektra is vernieuwd in 2018, met Victron colorcontrol GX en Victron BVM accumonitor.
Alle lampen zijn LED, behalve running+steaming (voor motorgebruik)Dieptemeter: fishfinder
GPS : 2, B&G Zeus 3S (2022) en Garmin (GPS 152)
Kaartplotter: B&G Zeus 3S (2022)
Kompas: Plastimo Olympic 135
Log: Raymarine ST60+ SPEED
Marifoon: Simrad RS35 with HS35 wireless remote set. (VHF has second AIS receiver)
MOB systeem: op plotter
Navtex: Mcmurdo ICS NAV6 digital
Radar: Simrad 4G
Roerstandaanwijzer: Simrad IS20
Stuurautomaat: Simrad AP28 with WR20 remote control, met elektrische giro en zelflerende computer (Hydraulisch driver)
Windmeter: Raymarine ST60+ WIND en schijnbare WIND
AIS: Simrad Nais-500 Class-B (transponder/receiver)
Atis: ja
Barometer: digitaal
Boordverlichting: ja
Epirb: ja (over datum, maar functioneert )
Kaarten: digitaal
Kaarttafel: ja
Navigatieverlichting: ja
Noodvuurwerk: ja
-
Vaste buiskap: vaste buiskap van rvs met cabrio
Anker 1: Delta
Ankerbevestiging: ketting, 60 meter
Ankerlier: elektrisch Muir - 2015 - with wireless remote control (cable counter doesn’t work)
Ankerrol: ja
Hekstoel: met 2 zitjes
Zeerailing met instap opening: ja
Kuipspeaker: ja
Reddingsvlot: 2022 safeguard 4 personen Moet in 2025 gekeurd worden
Brandblussers: ja
Douche aan dek: ja, warm en koud water
Gasbun: gas in ankerbak, met ontluchting
Klok: ja
Landvasten: 8
Noodhelmstok: ja
Pikhaak: ja
Radarreflector: ja
Reddingsboei: ja, met licht
Wintertent: ja
Kuiptafel: ja
Stootwillen: 7
Tankmeter: ja
Temperatuurmeter: ja
Toerenteller: ja
Oliedrukmeter : ja
-
Certificaat : Lloyds Build under LR Certification GOT 566004
Douaneverklaring: ja
Facturen onderhoud: ja, deels aanwezig
Facturen revisie motor: nvt, nieuwe motor
Gebruiksaanwijzingen apparatuur: ja
Kleur onderwaterschip: rood
Kleur opbouw: wit, met blauw
Kleur romp: wit, met blauw
Motorhandleiding: ja
Taxatierapport: 2020 € 180.000
Verfsysteem binnenkant romp: standaard Hallberg-Rassy
Verfsysteem onderwaterschip: insoluble antifouling Scirocco (augustus 2025)
Verfsysteem opbouw: polyester, standaard Hallberg-Rassy
Verfsysteem romp: originele gelcoat
Hallberg-Rassy 42E - Feu de Saint-Pol
wind, speed, diepte, roerstand in het zicht
zeus 3 S
Ruime stouw ruimte oa voor 2x propaan 7kg
Reckmann furler
mooie dorades op een heel mooi dek
alle canvas in goede conditie
Selftailing lieren op mast
Hardtop op RVS frame
Ruime luiken
Kuip recent door professional weer fris gemaakt
selftailing dubbelwerkend
cabrio kap
Bergruimte voor stootwillen
Groot luik en veel ontluchting voor de captains cabin
cabrio geopend
Cabrio
vuldoppen
Radar en reflector in de bezaan
Ruime stevige kuiptafel
Ruime salon met veel slimme opberg mogelijkheden
De kombuis is zoals alles doordacht met handgrepen en steun voor op zee
Navigatiehoek
De Simrad RS35 is een marifoon die zowel ATIS, DSC als AIS-ontvangst combineert.
Mcmurdo ICS NAV6 digital
Dubbel brandstoffilter met rvs lekbakje
extra dynamo 130 amp
Mug en verduistering
ruime douche
rvs vuilwater 50L
Watertank met inspectiedeksel
Alle verlichting LED
Extra 2-persoons bed en opklap kooi BB en SB
RVS reservetank
Antifouling augustus 2025
Aanlopen in Saint-Pol-sur-Mer